• slide_04_paraszti_tars.jpg
  • slide_0000_02.jpg
  • slide_0000.jpg


AZ ABSZOLUTIZMUS KORA (Frissített tartalom - 2019.09.22.)


Sashalmi Endre: Az abszolutizmus – mítosz és valóság. Egy történelmi terminus historiográfiája
Elolvasom a honlapon »        Letöltöm (pdf)  »

Pálffy Margit: Anglia története a 17. században
 Elolvasom a honlapon »     
    Letöltöm (pdf) »

Hahner Péter: Franciaország a 17–18. században
 Elolvasom a honlapon »          Letöltöm (pdf) » 

Forgó András: A „Régi Birodalom” utolsó évszázadai. A Német-római Császárság a vesztfáliai békétől a napóleoni háborúkig
 Elolvasom a honlapon »          Letöltöm (pdf) » 

Varga Szabolcs: A lutheri reformáció és a katolikus megújulás
 Elolvasom a honlapon »          Letöltöm (pdf) » 

Katus László: A barokk
 Elolvasom a honlapon »       Letöltöm (pdf) » 

 

 



Az Árkádia weboldal olyan közös hely, találkozópont, fórum, ahol az elmélet találkozik a gyakorlattal, ahol két félből egy egész lesz, ahol a tartalom neki megfelelő formát kap. Az Árkádia az együttműködés, a közös munka színtere. Szakmai kooperáció a tudomány és az oktatás között.
Korszakunkban a történelemtanításnak és a történelemtanároknak többféle kihívással kellett szembenéznie. A rendszerváltás után előbb tartalmi, majd módszertani szempontból kellett „újratanulni” a szakmát. A történettudomány hasonló leckét kapott. S miközben ezzel foglalatoskodott, egyre kevesebb figyelme jutott „felhasználói,” köztük is a legfontosabb, a közoktatás számára.
E találkozóponton keresztül szeretnénk, ha a tudomány művelői megismernék napjaink történelemoktatását és véleményt formálnának róla, sőt fel szeretnénk kelteni az igényüket, hogy – javító szándékkal – bele is szóljanak. A történelemtanároknak a közös hely a történettudomány legfrissebb eredményeit, a szakmai fejlődés lehetőségét kínálja rövid, tömör és közérthető formában.  
A folyóirat több célt tűzött maga elé. Egyrészt a legújabb kutatási eredményeket kívánja bemutatni, mégpedig úgy, hogy azokat általában összeveti a tankönyvekben szereplő tartalmakkal. A honlapon ez történeti tanulmányok formájában jelenik meg, amelyek mellett a szerzők az adott témákhoz további irodalmat is ajánlanak. Másrészt a tanítás során jól alkalmazható történeti források közreadásával segíti a forrásközpontú történelemtanítást (minden tanulmányhoz mellékletként válogatott forrásokat, forrásrészleteket közlünk). Harmadrészt az előbb említett két egységre építve, illetve azokat felhasználva gyakorló középiskolai tanárok által elkészített modultervek válnak közkinccsé. Végül, de nem utolsó sorban a folyóirat színteret biztosít a hozzászólásoknak, javaslatoknak, az érdemi párbeszédnek.
Internetes orgánumunk tematikus számokkal fog megjelenni, olyan témákat, korszakokat tűz napirendre, amelyek akár tudományos, akár módszertani szempontból problematikusnak számítanak.
A jövőbeni eredményes együttműködés reményében ajánljuk az Árkádiát a tisztelt érdeklődők figyelmébe.

 

 

Et in Arcadia ego!


Árkádia, igenis, marhalegelő tartomány volt, és éppen azért, minthogy az volt, ottan virágzanak a múzsák mesterségei leginkább. Innen nevezi Virgil is a maga két kedves énekeseit arkásoknak… Árkádiában élni tehát … nem jelent egyebet, mint ezt: Egyike voltam hazám kedvelt énekesinek én is, s boldog életet éltem a mesterség szép régiójában.
(Kazinczy Ferenc Magyarázó jegyzések a Csokonai sírköve iránt tett jelentésre)
 
Amikor Kazinczy Ferenc Csokonai Vitéz Mihály síremlékére szánt felirat miatt magyarázkodni kénytelen az őt félreértő debreceniek előtt, Árkádia egy olyan értelmezésére hivatkozik, amely az irodalommal foglalkozók számára máig használható metaforaként működik. Árkádia olyan virtuális tér, ahol azok érezhetik otthon magukat, akik valamilyen formában az irodalmi kultúra közvetítőjeként tevékenykednek. Árkádia olyan közös hely, ahol az irodalom tudós és magányos kutatója végre találkozhat az irodalmi hagyományok felkent közvetítőivel, azaz azokkal a tanárokkal, akiknek a munkája nélkül bizony csupán zengő érc és pengő cimbalom marad minden fáradozása. De egyben Árkádia az a hely, ahol a régi és újabb irodalmi jelenségek új értelmezései után sóvárgó, ám tanácstalan irodalomtanár bízhat abban, hogy hiteles és szakszerű módszertani útmutatással, a legfrissebb kutatási eredmények tudományos igényű, mégis közérthető tárházával találkozhat.
Árkádia címmel útjára bocsátott honlapunk hiánypótló vállalkozás kíván lenni, amennyiben az irodalomtudomány és az irodalomoktatás között húzódó mély és széles szakadék áthidalására tesz kísérletet. Számaink avatott szakemberek cikkeinek segítségével fognak körbejárni egy-egy témakört (pl. Kazinczy-kor, holokauszt, apokalipszis, romantika, irodalmi kultusz, gyermekirodalom stb.), valamint a cikkek gondolatmenetét hivatott tanárok öntik az órákon is alkalmazható, didaktikus formába. Egyre bővülő adatbázisunkba várunk az adott témákhoz kötődő óratervezeteteket, óravázlatokat, nem titkolva azon szerénytelen szándékunkat, hogy Árkádia valóban a magyartanárok közös találkozóhelyévé váljon.
Pin It

Comments powered by CComment

Keresés

Kreatív történelem

Látogatók

1079785
Ma
Tegnap
A héten
Múlt héten
A hónapban
A múlt hónapban
Összesen
14
525
999
1075226
5242
15745
1079785

Your IP: 18.97.9.170
2024-12-11 00:37